Asociace pro elektronickou komerci (APEK) již zveřejnila výsledky letošního „bláznění“ v sekci elektronické obchody. Tedy přesněji, kolik peněz „proteklo“ v osudný týden přes bezhotovostní platby. Ano týden, protože Černým pátkem to vlastně jen začíná.
V kategorii slev vedly nejspíše knihy, elektronické hry a naposledy i filmy. Zde se prodejci udávané slevy pohybovaly kolem dvaceti i více procent. Nejmenší slevy pak bylo většinou zaznamenáno u bílého zboží.
Samozřejmě, že tyto údaje nelze nikterak paušalizovat, každý prodejce postupuje jinak, a ve výsledku jej zajímají pouze výdělky a nic jiného. Spokojený zákazník je sice hezký slogan, snažící se vetřít do přízně kupujícího, ale věřte tomu, že než si nechat ujít milion korun zisku…
Nebudu se zde zabývat čísly a procenty, teprve až v závěru článku prozradím, jaký měli prodejci obrat. Nebudu se zde také zabývat psychologií kupujícího, ta jde v tyto dny stranou, a člověk se chová zcela jinak. Opět, nelze paušalizovat, asi deseti procent lidí se mé narážky netýkají. Pojďme se spolu spíše podívat v čem je tak velký obrat.
Tak jednoznačně zvítězily hračky.Což je asi pochopitelné, kdo by se netěšil na dětskou radost u vánočního stromečku, že jo. Druhé místo zaujaly dle očekávání mobily a tablety, prostě tzv. nositelná elektronika. Jako třetí dle obratu byly velké domácí spotřebiče. Tolik tedy pomyslná tabulka vítězů.
Na závěr tedy slíbená informace o celkovém týdenním obratu, protože Černý pátek už dávno není jen jeden den. Přečtěme si hodnocení člověka nejpovolanějšího, výkonného ředitele APEK Jana Vetyšky. „Celkem se obraty blížily čtyřem miliardám korun, přičemž zájem zákazníků byl oproti loňskému roku takřka o třetinu větší.„
Takže je jasné, že všechny obchodní řetězce si opět před Vánoci řádně “namastily kapsu“. Ale pokud udělaly spokojených tisíce, ne li statisíce lidi, není možné jim to nějak zazlívat. Ostatně, tam kde není poptávka, není také odbyt.